Bercerita tentang souvenier..

Assalamualaikum & Hai sume...


Ape itu souvenier ? Mestilah korg sume tau kn.. Xpelah meh aku nk bercerita panjang tentang souvenier.. Panjang pon x panjang mane lar. Leteh lar nk taip panjang2 .. Cita2 aku bkn nk jd penulis pon.. Jadi tukang merapu bley lar..
Pagi2 dh timbul idea ni, sbb membe opis aku ni pagi2 dh mensedekahkn souvenier kt aku pagi2 ni..


Nak explain in english bley x? HAHA! Aku nk copy paste from wikipedia je. HUHU! Hentam lar labu..


Souvenir is an object a person acquires for the memories the owner associates with it. Hah, korg mst paham kan. If aku pon berbelit2 nk pham gak sentence ni. Ekceli, souvenir ni mcm hadiah or something which is normally manusia laen akn beri kt kau dalam bentuk barangan. Selalunya manusia itu akan beri souvenir bila dia pegi ke sesuatu tempat laen and tetibe dia teringat kt kau so dia pon beli lar something yg bila kau receive je dat thing kau akn teringat lar kt dia n the place yg die pgi 2. Huhu. simple x explanation aku. Simple kot as long dahi korang x berkerut bace aku mia explanation ni aku assume korg paham lar ek. Huhu.


Okey2. kita shortkan da story lar. pjg sgt mukadimah kau ni hidayah.. Keje kt opis ni memanggil2 kau utk siapkan .. Kau 2 sebok plak dok berbelog.. Pagi2 dah sampai opis tadi, membe chinese aku ni pon ckp "Hidayah, nah, for u and murni." Aku pon ngn muka selenga amik lar bungkusan coklat itu. Dalam minda ni dh tau dah apakah bentuk souvenir tersebut. Tak keychain, keychain, keychain n keychain lg. Aku pon dgn selambanya memberi cdgn bernas lar kt dia. " Calwin, keychain lagi ka ? Aiya, buy something else lar. Pensel ka, topeng muka hantu ka . Boring lar" Calwin berkata blk kt aku " Hidayah, pegi mana2 pon keychain ja yg org jual. Sulah tarak benda laen lorr i mau beli" Huhu.. Ekceli aku x lar kesah sgt dia nk beli apa pon.. Keychain ke, batu ke, janji as a fren yg pentingnya bila kita pgi mana2 kita mst igt kt membe2 kita. Dan seterusnya beli lar yg smthing yg bley bg memory for us.. 


Mahal ke murah ke sesuatu souvenir 2, bknlah perkara utama. Yang penting ialah keikhlasan kita memberi.. Cewah, pandai kau memberi kata2 motivasi kn. Memanglah aku ni dulu nk jd pakar motivasi. Okey, tipu. Silalah boo kt sy!.



So, the moral of da story psal souvenir ni simple je.. Dalam bentuk ape pon org kasik souvenir kt kita, fst of all, cakaplah tengs dl.. klu ssh sgt nk ckp tengs, ckp lar "arigato ke", "sie sie" ke, "Rumba nandri" ke or ape2 jelah yg bermaksud terima kasih. Jgnlah lepas dpt 2 senyap seribu bahasa, membe 2 nanti mst pikir amboi, mmg suka brng buta deni!

Pastu, klu korng pegi bejln, beli lar plak souvenir kt dia, mcm org ckp give n take lar. Xdelah membe kau 2 kecik ati ngn kau. Murah ke mahal ke x penting liao, yg penting keikhlasan spt yg aku tekankan sblm ni. Keikhlasan 2 penting. Beli lar souvenir semahal mane pon 
klu x ikhlas x berkat gak..

Okey lah aku nk g smbung keje dl lar. Berlambak keje ni, maleh sggh nk wat, sbb ari senin mmg lar ari yg busan tuk wat keje. Adios lar geng!

p/s: klu mau beri souvenir kt sy, sile jgn beli keychain ye. nk lebey thrill beli lar pensel ke rubber ke. HUHU!



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Catat Ulasan